بوم مدل کسب و کار (5) قسمت پنجم 

مطالعه بوم مدل کسب و کار (4)

مطالعه بوم مدل کسب و کار (3)

مطالعه بوم مدل کسب و کار (2) 

مطالعه بوم مدل کسب و کار (1)

انواع مشتری

پروفسور یوسفی نگاهی به اسلاید کرد که نوشته بود گروه A.سپس ادامه داد.

گروه A :

مشتری های هدف گرا هستند.میدانند چه چیزی میخواهند و دنبال محصولی هستند که اون نیاز را برطرف کند.مایکروسافت با شعار لذت ببر به نوعی برای مشتری هایی سرویس میدهد که نرم افزار هایی میخواهند که آنها را به هدفشان برساند.بعد از اینکه به هدف رسیدند و مشکلشان حل شد شعار مایکروسافت خودش را نشان میدهد.لذت ببر.

گروه AB:

که به دو نوع مشتری تخفیفی که همیشه تخفیف میخواهند و معامله گرا همیشه در ازای چیزی که میدهند چیزی میخواهند.

به نظر من اصفهانی ها جزو این دسته گروهند.

گروه C :

مشتری هایی که نوآور هستند و از کالاهایی که تنوع و تحول داشته باشه استقبال میکنند.نمونه بارز کارخانه هایی که محصولات آنها دارای تنوع و نوآوری هستند کاله یا میهن هست.هر روز یک چیز جدید ایجاد میکنند.

سال 1955 در سیاتل آمریکا پسر بچه ای به دنیا آمد.پدرش وکیل و مادرش آموزگار بود.با وضع مالی خوبی بزرگ شد.روزی در یکی از صد زنگ تفریح بین کلاسی هنگامی که در حال خوردن ژامبن گوشت بود پسر بچه ای به سمتش می آید و به او میگوید؟چه چیز میخوری؟جواب میدهد:ژامبن گوشت.پسر جدید میگوید:به من هم میدی؟و او قسمتی از ساندویچ خود را به پسر جدید میدهد و میگوید:اسم من پُله.اسم تو چیه؟پسر جدید میگوید:نام من بیل است و با هم دست میدهند.این ژامبون گوشت و دست دوستی 90 میلیارد می ارزد.پل از بیل میخواهد تا پولی را کنار بگذارند تا بتوانند با هم یک کامپیوتر بخرند.پس از دوره دبیرستان بیل پولش را پس میگیرد تا به دانشگاه برود و پُل به سرمایه گذاریش ادامه میدهد و با IBM شرکت نرم افزاری قرارداد میبندد و سود کلانی به جیب میزدند.بیل با دیدن این روند با پُل شریک میشود و 65% از سهام شرکت مایکروسافت را میخرد.اسم پُل آلِن در میان بنیانگزاران مایکروسافت هست.

برای من این داستان جدید و جالب بود.فکر میکنم برای دیگران هم همینطور بوده است.

بوم مدل کسب و کار (5)