سارا ام ار تی خوراکی هایی که برای مبتلا نشدن به زوال عقل باید بیشتر مصرف کنید - سارا ام آر تی

کد خبر: ۲۰۶۰۸۷

تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ دي ۱۴۰۰ – ۱۸:۵۸

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی از پژوهشگران اسپانیای در مطالعات جدید خود دریافتند رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را در سالمندان کاهش می دهد.

گروه تحقیقاتی نشانگرهای زیستی و متابولومیک مواد غذایی دانشکده داروسازی و علوم غذایی دانشگاه بارسلونا طی تحقیقات جدید خود  در مورد شرایط  پیری سالم به بررسی اهمیت تغذیه در سلامت عقل پرداخته و نتایج جالب توجهی به دست آوردند.

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده کریستینا آندرس لاکووا، استاد دانشکده داروسازی و علوم غذایی و رئیس گروه تحقیقاتی بیومارکرها و متابولومیک تغذیه‌ای مواد غذایی دانشگاه بارسلونا و شبکه تحقیقات بیومدیکال قرار دارد. 

این مطالعه بخشی از ابتکار برنامه ‌ریزی مشترک  و طراحی یک رژیم غذایی سالم برای زندگی سالم محسوب می شود که طی ۱۲ سال با شرکت ۸۴۲ فرد  بالای ۶۵ سال انجام شد. پژوهشگران طی این مطالعه رابطه بین متابولیسم اجزای رژیم غذایی، میکروبیوم روده، متابولیسم درون زا و اختلال شناختی را تجزیه و تحلیل کردند. 

میرا اورپی ساردا (Mireia Urpí-Sardà) استاد دانشکده تغذیه، علوم غذایی و گوارش این دانشگاه درباره موضوع فوق خاطرنشان می‌کند:‌ یافته های ما نشان دهنده نقش تعدیل‌ کننده رژیم غذایی در خطر ابتلا به اختلالات شناختی است.

نتایج به دست آمده ارتباط معنی داری بین این فرآیندها و متابولیت های خاص را نشان می دهد. بر این اساس می توان ادعا کرد که ارتباط محافظتی قابل توجهی بین متابولیت های مشتق شده از کاکائو، قهوه، قارچ و …  و متابولیسم میکروبی غذاهای غنی از پلی فنل مانند سیب، کاکائو، چای سبز، زغال اخته، پرتقال یا انار و اختلالات شناختی در سالمندان وجود دارد. تجزیه و تحلیل نمونه های پلاسمای خون افراد شرکت کننده در این مطالعات نشان داد که برخی از متابولیت ها با پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند. 

پروفسور کریستینا آندرس لاکووا در این رابطه توضیح می دهد، نشانگرهای زیستی مصرف قهوه و کاکائو دارای مشخصات محافظتی برای مغز هستند، در حالی که ساخارین  که از مصرف شیرین کننده های مصنوعی به دست می آید، بر قدرت ادراک و شناختی تاثیری مخرب دارد.

بنابراین، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از زوال شناختی و پیشرفت آن در بیماری‌های تخریب ‌کننده عصبی مانند آلزایمر و سایر موارد زوال عقل تعیین ‌کننده است. در خاتمه گفتنی است به اعتقاد پزوهشگران، مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و غذاهای گیاهی سرشار از پلی فنول ها و سایر ترکیبات زیستی فعال می تواند به کاهش خطر زوال شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Molecular Nutrition and Food Research منتشر شده است.
منبع: سیناپرس

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 504 views بار دسته بندی : رژیم و تغذیه تاريخ : 5 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها