سارا ام ار تی رژیم درمانی سوءهاضمه و مشکلات دستگاه گوارشی - سارا ام آر تی

نفخ، ریفلاکس، سوزش سر معده، اسهال و احساس پری یا سنگینی بعد از غذا خوردن، از شایع ترین مشکلات دستگاه گوارشی هستند .متأسفانه شمار افراد مبتلا به سوء هاظمه بسیار زیاد بوده و روز به روز به تعداد آنها اضافه می شود و در صورتی که این افراد بخواهند جهت درمان خود از دارو استفاده کنند عوارض مصرف داروهای شیمیائی باعث نگرانی آنها خواهد بود.

رعایت رژیم غذائی مناسب حاوی مواد متنوع پروتئینی، چربی، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات تازه بسیار ضروری است. وجود الیاف گیاهی که بیشتر از طریق خوردن میوه و سبزیجات به بدن می رسد در هضم, جذب و دفع مواد غذائی بسیار مهم است.

سوءهاضمه

زنجبیل مناسب برای سوءهاضمه

می توان با یک برنامه ریزی غذایی ساده و سالم از پس آنها برآمد. در «رژیم درمانی» این هفته به معرفی بهترین و بدترین مواد غذایی برای دستگاه گوارشی پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

  بخور

ماهی و گوشت پرندگان

گوشت انواع ماهی و پرنده ها، سبک ترین و قابل هضم ترین نوع گوشت برای دستگاه گوارش هستند و برای هضم هیچ فشاری به سیستم گوارشی وارد نمی کنند. به همین دلیل هم اگر اهل غذاهای گوشتی هستید، برای دریافت انواع چربی ها و اسیدآمینه های ضروری بدن، بهتر است انواعی از گوشت ماهی ها و پرنده ها را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید .

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار یا قهوه ای، حجم بالایی از فیبر را در خود جای داده اند و از این رو، می توانند به هضم بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک کنند و احساس سیری طولانی تری هم به شما بدهند. به همین دلیل هم انتخاب این محصولات می تواند راه خوبی برای پیشگیری از پرخوری و ابتلا به اضافه وزن باشد. یادتان باشد مصرف روزانه غلات سبوس دار، احتمال ابتلا به یبوست های مزمن را تا حد قابل قبولی کم می کند .

زنجبیل

یکی از بهترین چاشنی های غذایی برای دستگاه گوارشی، زنجبیل است. زنجبیل می تواند باعث پیشگیری یا درمان حالت تهوع، استفراغ، نفخ و کولیت شود و اشتهای افراد لاغر و بدغذا را هم بالا ببرد. البته حواستان باشد مصرف بیش از ۴-۲ گرم زنجبیل در طول روز، ابتلا به سوزش سر دل را همراه خواهد داشت .

ماست

ماست، حاوی میلیاردها باکتری مفید برای دستگاه گوارش است که می تواند به هضم بهتر مواد غذایی کمک و سلامت سیستم گوارشی را حفظ کند. از این رو، مصرف روزانه حداقل ۳ لیوان ماست در وعده ها و میان وعده های غذایی توصیه می شود .

موز

موز، دارای پتاسیم بالایی است و می تواند به حفظ تناسب بین آب و الکترولیت های بدن کمک کند. به علاوه، فیبر بالای موجود در این میوه پرطرفدار، به هضم بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می کند و می تواند با نگه داشتن آب در خود، باعث بهبود اسهال در افراد مبتلا به این بیماری شود .

نخور

روغن های جامد

روغن های جامد و هیدروژنه، منبع دریافت اسیدهای چرب ترانس هستند. به همین دلیل هم گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه می تواند خطر افزایش چربی بد خون، کاهش چربی خوب خون، بالا رفتن کلسترول خون و افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده و کولون را به شدت افزایش بدهد. از این رو، توصیه می شود برای پخت و پزهای خود از روغن های مایع گیاهی و مخصوص پخت و پز و برای سرخ کردن هم از روغن های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان کمک بگیرید. هنگام خرید روغن های مصرفی، حواستان باشد روغن شما دارای اسید چرب ترانس زیر ۲ درصد باشد .

شیر

اگر شما هم جزو آن گروه از افرادی هستید که عدم تحمل لاکتوز دارید، مصرف انواع لبنیات، مخصوصا شیر می تواند مشکلات گوارشی فراوانی مانند نفخ، دل پیچه و اسهال برایتان ایجاد کند. اگر می خواهید از دریافت کلسیم موجود در لبنیات محروم نشوید، می توانید هر یک لیوان شیر را همراه با یک قرص لاکتاز مصرف کنید یا حجم ماست، پنیر، دوغ و کشک را در برنامه غذایی خود بالا ببرید .

گوشت قرمز

از آنجایی که بیشتر انواع گوشت های قرمز حاوی مقدار زیادی چربی اشباع هستند، مصرف مداوم و بی رویه آنها می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا ببرد. به علاوه، گوشت های قرمز دیرهضم هستند و می توانند برای ساعت های طولانی باعث ایجاد حس پری و سنگینی سر دل شوند. از این رو، بهتر است مصرفشان را به حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در طول هفته محدود کنید و فقط هم از گوشت های قرمزی که چربی آنها کاملا گرفته شده، استفاده کنید .

گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده ای مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و انواع ناگت، حجم بالایی از چربی های اشباع، سدیم و نیترات را در خود جای داده اند و مصرف مداوم آنها می تواند علاوه بر ایجاد ریفلاکس و سوءهاضمه، خطر ابتلا به سرطان کولون و معده را هم به شدت افزایش بدهد. از این رو، بهتر است مصرف گوشت های فرآوری شده را به حداکثر ۲ مرتبه در طول ماه محدود کنید .

فلفل قرمز

مصرف مداوم فلفل قرمز که جزو ادویه های پرطرفدار است، می تواند خطر ابتلا یا تشدید نشانگان روده تحریک پذیر و سوزش سر معده را همراه داشته باشد. از این رو، باید مصرف آن را در حد طعم دادن به غذا محدود کنید .

چای، قهوه و نوشابه های گازدار

انواع نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه های گازدار می توانند باعث ایجاد یا تشدید ریفلاکس و دل پیچه شوند. مصرف این نوشیدنی ها باید محدود و با فاصله ای حداقل ۱ ساعته از وعده های اصلی غذایی باشد .

شکلات

مصرف شکلات می تواند باعث تشدید مشکلات گوارشی افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر شود. به علاوه، شکلات حاوی کافئین است و زیاده روی در مصرف آن می تواند احتمال ابتلا به دل پیچه، نفخ و اسهال را هم بالا ببرد .

ذرت

انواع ذرت کبابی یا بخارپز، دارای فیبری به نام سلولز هستند که دستگاه گوارش ما انسان ها، هیچ آنزیمی برای هضم آن ندارد. به همین دلیل هم احساس سنگینی و پری سر دل یا دل درد و نفخ پس از خوردن ذرت ها کاملا طبیعی است. از این رو، بهتر است حجم و تعداد دفعات مصرف ذرت را در طول هفته و در برنامه غذایی خود کاهش دهید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها