سارا ام ار تی رژیم کتوژونیک چیست؟ - سارا ام آر تی

این رژیم بر پایه کاهش کربوهیدرات و افزایش چربی به منظور جایگزینی چربی به جای کربوهیدرات می باشد. در ابتدا باید بدانید که سوخت اصلی بدن کربوهیدرات است. با کاهش کربوهیدرات و همزمان افزایش چربی مصرفی بدن به جای استفاده از گلوکز برای تامین انرژی از چربی استفاده می کند. این کار بدن را در حالت کتوزیس می برد و علت نامگذاری هم همین می باشد. در رژیم کتوژونیک مصرف کربوهیدرات به ۵ درصد می رسد. این رژیم اولین بار برای بیماران صرعی نوشته و اجرا شد. از مزیت های این رژیم به کاهش خطر دیابت نوع ۲، کاهش خطر بیماری های قلبی، مراقبت در برابر سرطان، مبارزه با بیماری‌های مغزی و اختلالات عصبی و عمر طولانی تر اشاره کرد.

برنامه غذایی رژیم کتوژونیک

در این رژیم برنامه غذایی به صورت سه وعده اصلی و دو میان وعده می باشد. در این برنامه تمامی مواد کم کربوهیدرات مجاز است. به طور مثال برای یک روز برای وعده صبحانه تخم مرغ، گوجه فرنگی و برای وعده ناهار شیر بادام، کره‌ی بادام زمینی، میلک شیک پودر کاکائو و در نهایت برای شام کوفته قلقلی، پنیر و سبزیجات استفاده نمود. برای آشنایی بیشتر به چندین نمونه برنامه اشاره می کنیم:

  • نمونه اول:

صبحانه: ماست (سنتی) با کره ی بادام زمینی، پودر کاکائو و شکر برگ

ناهار: گوشت گوساله ی سرخ شده در روغن نارگیل همراه با سبزیجات

شام: همبرگر یا کباب کوبیده بدون نان و برنج همراه با تخم مرغ و پنیر

  • نمونه دوم:

صبحانه: املت گوشت با پنیر و سبزیجات

ناهار: همبرگر (خانگی) بدون نان با برش هایی از پنیر و مغزها

شام: ماهی قزل آلا، تخم مرغ و اسفناج تفت داده شده در روغن نارگیل

در این رژیم نسبت استفاده شده کربوهیدارت و چربی مهمترین فاکتور است.

 

انواع مختلف رژیم کتوژونیک

به طور کلی ۴ نوع مختلف از این رژیم وجود دارد، که بنا به شرایط افراد نوع خاصی پیشنهاد می شود.

۱ رژیم کتوژونیک استاندارد (SKD) : در این نوع از رژیم میزان استفاده مواد غذایی با نسبت ۷۵ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین، ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات می باشد. مقدار چربی بیشتر خواهد بود. مقدار چربی روزانه معادل سه چهارم فنجان روغن سالم مانند روغن زیتون است. مقدار پروتئین ۱۱۲ گرم ماهی با مرغ در هر وعده غذایی می باشد. رژیم کتوژونیک استاندارد برای افرادی که تازه اقدام به گرفتن این رژیم کرده یا تصمیم به لاغری ای سریع دارند مناسب است.

۲ رژیم کتوژونیک سیکلیکال یا دوره ای (CKD): نسبت استفاده به صورت ۷۵ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین، ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات در روزهای استفاده از رژیم و ۲۵ درصد چربی، ۲۵ درصد پروتئین و ۵۰ درصد کربوهیدرات در روزهای استراحت از رژیم می باشد. این نوع از رژیم امکان آزادی و راحتی بیشتر برای رژیم می دهد. این نوع امکان استفاده کربوهیدرات بیشتر را می دهد. رژیم سیلسکال برای ورزشکاران مناسب تر است.

۳  رژیم کتوژونیک هدفمند (TKD): نسبت استفاده مواد غذایی در این نوع به صورت ۶۵ تا ۷۰ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین ، ۱۰ تا ۱۵ درصد کربوهیدرات است. برای کسانی که به کربوهیدرات بیشتری نسبت به رژیم استاندارد نیاز دارند مانند ورزشکاران این نوع رژیم توصیه می شود. در در ابتدا و انتهای ورزش خود اجازه استفاده از مقداری از کربوهیدرات مجاز را دارند.

۴ رژیم کتوژونیک با پروتئین بالا: مقدار استفاده از مواد غذایی ۶۰ تا ۶۵ درصد چربی، ۳۰ درصد پروتئین، ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات می باشد. مقدار استفاده از کربوهیدرات محدود است اما میزان استفاده از این نوع به علت پروتئین بیشتر و چربی کمتر بیشتر می باشد. باید توجه داشت که رژیم با پروتئین بالا سرعت کمتری نسبت به سایرین را دارا می باشد و بیشتر به افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند توصیه می شود.

اما انواع دیگری از این رژیم موجود است که شرح آن به صورت زیر است:

۱- رژیم رژیم کتوژونیک اصلاح شده: در این رژیم نسبت مواد غذایی مصرفی به صورت ۳۰ درصد کربوهیدرات، ۴۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین است.

۲ رژیم کتوژونیک با کالری محدود: دراین نوع رژیم کربوهیدرات و کالری هر دو کاهش پیدا می کنند. رژیم کالری محدود برای افراد سرطانی طراحی شده است.

۳ رژیم گیاه خواری کتوژونیک: موادی مانند آجیل‌ها، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات کم کربوهیدرات، سبزیجات سبز رنگ، چربی‌های سالم و مواد غذایی تخمیری جایگزین محصولات حیوانی می شوند.

غذاهایی که می توان در این رژیم خورد

به طور کلی مواد غذایی در این رژیم استفاده می شوند که کربوهیدرات پایینی دارند. غذاهایی مانند گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، مرغ و بوقلمون، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ماهی خال مخالی، انواع تخم مرغ و کره و خامه و پنیرهای فناوری نشده برای وعده های غذایی استفاده می شود و برای میان وعده ها خوراکی هایی چون بذر کتان، تخمه کدو تنبل استفاده می شود. روغن های سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آواکادو در برنامه غذایی گنجانده شده است. همچنین نوشیدنی های نوشابه رژیمی، چای و قهوه تلخ مجاز می باشد. برای استفاده از مغزها بادام زمینی، فندق، گردو و بادام که دارای کربوهیدرات متوسطی هستند را می توان انتخاب کرد.

 

در کنار غذاهای مجاز استفاده از بعضی غذاها و خوراکی ها مانند نوشابه، آب میوه، نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا، اسموتی، میلک شیک، چای کامبوچا، لته، آبجو، شیر سویا، چای سرد یا آیس تی، شیر نارگیل، غذاهای شیرین، گندم، برنج، ماکارونی، غلات، حبوبات، محصولات رژیمی یا کم چرب، روغن های گیاهی فراوری شده، مایونز و میوه هایی چون موز و انگور که کربوهیدرات بالا و هندوانه و سیب که کربوهیدرات متوسطی دارند مجاز نمی باشد. در بین مغزها بادام هندی و پسته از کربوهیدرات بسیار زیادی برخوردار بوده و استفاده آنها مجاز نیست.

عوارض جانبی رژیم کتوژونیک

بسیاری از مواد به دلیل کربوهیدرات بالا یا متوسط در رژیم کتوژونیک از زنجیره غذایی مورد استفاده یا حذف شده یا محدود می شود؛ به همین دلیل مواد مغذی بسیاری به طور طبیعی مورد مصرف نیست که منجر به فقر مواد مغذی می شود.

 

 

در صورتی که بدن با این رژیم سازگار نشود امکان بروز مشکلاتی چون تکرر ادرار، کاهش اشتها، بوی بد دهان، برهم خوردن تعادل مواد معدنی و آب و آنفولانزای کتوئی وجود خواهد داشت. برای برهم نخوردن تعادل آب و مواد معدنی توصیه می کنیم مکمل هایی چون منیزیم، روغن MCT، اسید چرب امگا ۳، ویتامین D، آنزیم‌های گوارشی در رژیم خود گنجانده شود. استفاده از نمک به اندازه کافی را در رژیم غذایی را فراموش نکنید. علایم این آنفولانزا کاهش انرژی و کاهش عملکرد ذهنی، افزایش گرسنگی، مشکل در خواب، تهوع، مشکل در هضم غذا و کاهش عملکرد ورزشی می باشد. در هر حال به دلیل شدید بودن این رژیم نمی توان آن را طولانی مدت انجام داد.

و در پایان، از علاقه مندان سفر و گردشگری دعوت می کنیم تا از وب سایت رنتی جا بازدید نمایند. در این وب سایت شما می توانید انواع اجاره ویلا با قیمت های مناسب را پیدا کرده و همچنین درباره انواع شهرها، مقاصد گردشگری و ویلاها به مطالب مفیدی دسترسی پیدا کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهند بدون تور و به همراه خانواده خود به پیشواز تجربیات جدید بروند، رنتی جا می تواند به شما در یافتن هتل، اقامتگاه و اجاره ویلا (برای مثال اجاره ویلا ارزان در کردان )کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.