سارا ام ار تی رژیم گیاهخواری شما را زشت می کند یا زیبا ؟ - سارا ام آر تی

مقصر فرهنگ یا سلامت عمومی یا هر چیز دیگری باشد، فرقی نمی کند. مسئله این است که افراد بیشتری تصمیم گرفته اند تا خود را به نخوردن محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ ، لبنیات و …. وفق دهند اما گیاه خوار شدن به همین سادگی هم نیست، به خصوص اگر یک شبه تصمیم به این کار گرفته باشید. حقیقت این است که گیاه خواری هرگز آنطور که فکر می کنید نیست و بدن شما برای عادت کردن به رژیم گیاهی باید متحول شود. این مسئله اتفاق خوبی نیست و ممکن بدن تان واکنشات سمی در مقابله به ترک عادات غذایی که به آن خو گرفته بوده است، از خود نشان دهد. در این قسمت از سارا ام ار تی در مورد اتفاقاتی که بعد از گیاه خواری رخ می دهد، صحبت خواهیم کرد که ممکن است تا به حال هیچ کس چیزی از آن ها به شما نگفته باشد.

گیاهخواری

مضرات رژیم گیاه خواری 

۱٫ مسائل مربوط به انرژی و وزن

هنگامی که گیاه خواری می کنید از آنجایی که طبیعتا گیاهان کالری کمتری نسبت به محصولات حیوانی دارند، مجبورید مقدار بیشتری غذا بخورید تا به کالری مورد نیاز بدن برسید. از آنجایی که قبلا محصولات حیوانی مصرف می کرده اید، اگر الان کمتر از مقدار مورد نیاز غذا بخورید، ممکن است مشکلاتی برای سلامتی شما بوجود بیاید. می تواند باعث کاهش انرژی شما شود و به دلیل نخوردن غذای کافی از سرعت عمل تان کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است غذاهای کامل گیاهی را استفاده کنید و از قند فرآوری شده ، روغن و خوردن هله هوله اجتناب کنید. 

۲٫ گرسنگی و ولع زیاد

زمانی که رژیم خود را تغییر می دهید و گیاه خوار می شوید، ولع شما نسبت به غذاهای غیر گیاهی بیشتر می شود و این بدین دلیل است که ما مجموعه ای از عادات هستیم و بدن به یک سری از مواد غذایی عادت می کند. هرچه سریع تر به سمت گیاه خواری می روید، سریع تر هم از آن خارج می شوید. بهتر است کم کم پیش بروید و غذاهای جدید را وارد رژیم غذایی خود بکنید.

ولع خوردن می تواند ناشی از نخوردن غذای کافی باشد و باعث می شود دائما به دنبال خوردن غذاهای جامد پرکالری باشید. اگر واقعا به خوردن هله هوله نیاز دارید، سراغ نوع گیاهی آن مانند پیتزای سبزیجات یا بستنی نارگیلی بروید تا پرزهای چشایی شما به آن ها عادت کنند.

پیتزا سبزیجات

۳٫ وضعیت سلامتی نامناسب 

متاسفانه برخی از افراد گیاه خواری را به نوعی یک رژیم مد روز و راه حلی سریع می دانند. آن ها برای مدت زمان کوتاهی وارد این رژیم می شوند و آن را به یک عامل بازدارنده تبدیل می کنند، عمدتا سبزیجات مصرف می کنند و به طور کلی غذای کافی مصرف نمی کنند که باعث فقر ویتامین ب۱۲ و کلسیم خواهد شد. هرچه می خورید ، مطمئن شوید که رژیم متعادلی دارید. 

۳٫کم خونی

به دلیل رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی اساسی، افرادی که به تازگی گیاه خوار شده اند از نوع رایج فقر آهن یعنی “کم خونی” رنج می برند . این اتفاق زمانی رخ می دهد که آهن کافی در غذای فرد وجود ندارد. آهن یک عنصر ضروری برای تولید هموگلوبین خون است که اکسیژن را به ریه ها و سایر اندام بدن می رساند، این مسئله باعث سرگیجه، غش و یا ضعف بدن خواهد شد. 

۵٫ پوکی استخوان

این مسئله زمانی اتفاق می افتد که بدن در طول زمان استخوان کافی نمی سازد. داشتن کلسیم در رژیم غذایی یک اصل مهم در ساخت استخوان های جدید در بزرگسالان است. منابع مهم کلسیم شامل شیر، پنیر و ماست است اما گیاه خواران می توانند این کلسیم را از اسفناج و محصولات سویا مانند شیر سویا تامین کنند و باید به میزان زیادی از این محصولات را مصرف نمایند. کمبود کلسیم می تواند به دلیل میزان بالای استروژن ، باعث بهم ریختن تعادل هورمونی نیز شود. 

۶٫ مشکلات گوارشی

زمانی که غذاهای سالم گیاهی مانند گندم، سبزیجات و حبوبات را جایگزین محصولات حیوانی می کنید، ناگهان نوع متفاوتی از غذا را وارد بدن خود کرده اید. تغییر خیلی سریع می تواند باعث یبوست، اسهال و یا استفراغ شود و این به دلیل وجود فیبر است. فیبر بخشی از گیاه است که هضم پذیر نیست و در محصولات حیوانی و بیشتر غذاهای فرآوری شده وجود ندارد. سعی کنید این تغییرات را کم کم ایجاد کنید تا فشار بیش از حد به سیستم گوارشی خود وارد نکنید.

مشکلات گوارشی 

۷٫ ریزش مو

عادت به رژیم غذایی که پروتئین غنی گوشت و ماهی در آن وجود ندارد، می تواند روی سلول های جدید مو و سلامتی مو تاثیر بگذارد. پروتئین یک عنصر مهم در سلامت مو است. کراتین که مقاومت و ساختار مو را تشکیل می دهد از پروتئین ساخته شده است و بدن ما ، آن را از پروتئینی که مصرف می کنیم ، می سازد. 

۸٫ شکنندگی ناخن و جوش صورت

وقتی رژیم خود را به گیاه خواری تغییر می دهید، متوجه خواهید شد که بیشتر جوش می زنید و از ظاهر رنگ پریده ی مو و ناخن خود ناراضی خواهید شد. این به این دلیل است که بدن شما در حال سم زدایی است و یکی از اندام هایی که بدین منظور از آن استفاده می کند، پوست است. 

۹٫ مشکل در خوابیدن

به دلیل تغییرات سیستماتیک در بدن، الگوی خواب کنترل می شود. در طول سم زدایی سخت است که بخوابید زیرا بدن شما بیشتر کار می کند تا بتواند از این سموم رهایی پیدا کند.

مشکل در خوابیدن 

۱۰ . مشکلات متعدد جسمی روحی

کمبود ویتامین B12 یکی از اصلی ترین مشکلات در انتظار فرد گیاه خوار است به این علت که بدن این ویتامین را تولید نمی کند و از طرفی به دلیل محلول بودن این ویتامین در آب توسط ادرار ازبدن دفع می شود در نتیجه دریافت آن از منبع های خارجی مانند پروتئین های حیوانی برای سلامت بدن ضروری است.

کاهش میزان ویتامین B12 از عواملی ایجاد کننده افسردگی، افت توان حافظه و بروز کم خونی است، بروز مشکل درناحیه صورت و مو ها نیز به دلیل کاهش دریافت پروتئین در گیاه خواران شایع است، همچنین بروز آکنه، زرد شدن رنگ پوست و شکنندگی ناخن های دست و پا عوارض دیگر گیاهخواری هستند. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 177 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 15 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها