خواص هلیله سیاه برای لاغری؛ فواید هلیله تمامی ندارند

خواص هلیله سیاه برای لاغری

فهرست مطالب

تابه‌حال چیزی درباره خواص هلیله سیاه برای لاغری شنیدید؟ هلیله سیاه یا Haritaki با نام علمی Terminalia Cebula یک گیاه معمولی هندی متعلق به خانواده گیاهان Combretaceae (خانواده بادام هندی) است. در طب آیورودای هند، هلیله سیاه به دلیل مزایای متعدد پزشکی به «مادر گیاهان» و «پادشاه داروها» معروف شده است.

هلیله سیاه گیاهی شیرین و گرم با طعمی ناخوشایند است و گنجینه‌ای از خواص درمانی محسوب می‌شود که در طب سنتی و مدرن به کار می‌رود. این گیاه به بهبود سلامت جسم و روح کمک می‌کند. امیدواریم با خواندن این مقاله از مجله سلامتی لیمومی هم به خواص هلیله سیاه برای لاغری و هم به سایر فواید آن پی ببرید. همراه ما باشید.

سوالات متداول

هلیله سیاه چه کاربردی دارد؟
هلیله سیاه برای اهداف مختلفی، از جمله بهبود سلامت گوارش، سم‌زدایی بدن، کمک به پوست و مو و به طور بالقوه به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی استفاده می‌شود. همچنین در طب سنتی از هلیله برای بیماری‌هایی مانند یبوست، سوء هاضمه و مشکلات تنفسی هم استفاده می‌شود.
هلیله سیاه معمولاً چگونه مصرف می‌شود؟
هلیله سیاه را می‌توان به اشکال مختلف مانند پودر، کپسول یا دمنوش مصرف کرد. دوز و روش مصرف مناسب ممکن است بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و شرایط سلامتی فرد متفاوت باشد و از این نظر باید از یک پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.
آیا استفاده از هلیله سیاه عوارض جانبی دارد؟
در حالی که هلیله سیاه به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما مصرف بیش از حد ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند ناراحتی گوارشی، اختلال در قند خون و اختلال در شیردهی و اختلالات دارویی شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل استفاده از این گیاه با پزشک متخصص مشورت کنید.
آیا هلیله سیاه می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند؟
برخی مطالعات نشان می‌دهد که هلیله سیاه با تاثیر بروی متابولیسم و سیستم هضم بدن به کنترل وزن کمک می‌کند. با این حال نباید انتظار معجزه داشته باشید و حتما در کنار مصرف هلیله سیاه باید به رژیم غذایی سالم و ورزش هم اهمیت دهید. علاوه بر این تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر قطعی هلیله سیاه برای لاغری لازم است.

 هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه یک میوه یا گیاه قدرتمند است که همه بیماری‌ها را از بدن دفع می‌کند و به پوست درخشندگی می‌بخشد. این گیاه از بین برنده بیماری‌ها، سموم و مواد زائد از سراسر بدن، کمک کننده بهبود هضم و کاهش وزن است. هلیله سیاه یک داروی سنتی محبوب است که نه تنها در هند بلکه در سایر کشورهای آسیایی و آفریقایی از جمله ایران استفاده می‌شود.

خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه یک درخت برگ‌ریز استوایی با اندازه متوسط تا بزرگ است که حدوداً ۳۰ متر ارتفاع ۱ متر قطر دارد. این گیاه در هر خاک نسبتاً حاصل‌خیز و با زهکشی خوب از شنی گرفته تا رسی رشد می‌کند. هلیله سیاه دارای ضخامت ۶ میلی متر، برگ‌های بیضی شکل، پوست سیاه و ترک خورده است.

  هلیله سیاه
نام علمی Myrobalan،Harida،Haritaki،Chebula 
اصل و نسب جنوب آسیا، از شرق هند و نپال تا جنوب غربی چین و از جنوب تا سریلانکا، مالزی و ویتنام
رنگ‌ها سبز هنگام نارسی و خاکستری مایل به زرد هنگام رسیدن
طعم گس، قابض و تلخ
طبع گرم و خشک

خواص هلیله سیاه چیست؟

از میوه‌ این گیاه گرفته تا ریشه و پوست درختش برای سلامتی مفید است. در ادامه از خواص هلیله سیاه برای لاغری و سایر خواص درمانی‌اش به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم.

1. به کاهش وزن کمک می‌کند

هلیله سیاه با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن منجر به مصرف انرژی و کالری بیشتر می‌شود. این گیاه با کنترل قند خون و انسولین در جلوگیری از تبدیل قند به چربی نقش دارد. همچنین با کاهش عصبانیت و استرس، از خوردن بیش از حد و پرخوری جلوگیری می‌کند. lybrate می‌گوید برای اینکه از خواص هلیله سیاه برای لاغری بهره‌مند شوید، نصف تا ۱ قاشق چای‌خوری پودر هلیله را در يك ليوان آب گرم حل كرده و بعد از صبحانه و شام میل کنید.

مصرف هلیله سیاه برای کنترل وزن بسیار مفید است. این گیاه معده را شستشو می‌دهد، به جذب و هضم غذا کمک می‌کند و سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. هلیله سیاه از این طریق هم نشاط بدن را بیشتر می‌کند و هم با افزایش ترشح صفرا باعث فعال شدن چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود. این گیاه با دفع سموم و چربی‌های اضافی از بدن، موجب پاکسازی خون و کبد می‌شود.

کاهش وزن با هلیه سیاه

2. خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

هلیله سیاه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند اسید الاژیک، اسید گالیک، اسید چبولیک، گلیکوزید فلاونول، سلنیوم و ویتامین C است که از بدن در برابر سرطان و سایر بیماری‌های جدی محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده عصاره این گیاه غلظت گلوتاتیون، سوپراکسید دیسموتاز و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را در کبد و کلیه‌ها بهبود می‌بخشد.

محققان نتیجه گرفتند هلیله سیاه به مبارزه با استرس اکسیداتیو و ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند. هلیله سیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی برای جلوگیری از عفونت باکتری‌های موجود در مواد غذایی و ویروس‌های موجود در هوا است.

3. به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند

استفاده منظم از هلیله سیاه عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می‌کند، روده را سالم نگه می‌دارد و جذب مواد مغذی را افزایش می‌دهد. پودر هلیله سیاه، یک ملین ملایم است که دفع را بهبود می‌بخشد، روده بزرگ را تقویت می‌کند، ضایعات فشرده را از بین می‌برد و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. اکثر مردم بعد از مصرف آن، به‌سرعت متوجه حرکات منظم روده، کاهش نفخ و گاز معده خود می‌شوند.

جلوگیری از یبوست با هلیله سیاه

4. اختلالات چشمی را درمان می‌کند

هلیله سیاه برای انواع اختلالات چشمی مفید است. از آب هلیله سیاه می‌توان برای شستشوی چشم استفاده کرد. برای این کار باید میوه این گیاه را یک شب در آب خیس و صبح روز بعد از آن آب برای شستن چشمتان استفاده کنید. آب هلیله سیاه ضد درد و ضد التهاب است و ورم ملتحمه را تا حدی خوب می‌کند.

5. پوست و مو را تقویت می‌کند

پودر هلیله سیاه برای مشکلات پوستی مانند آکنه و ریزش مو و شوره سر عالی است. برای درمان آکنه و تحریکات پوستی باید خمیری از پودر این گیاه را درست کنید و آن را روی ناحیه موردنظرتان بگذارید. معمولاً برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش باید از روغن هلیله سیاه استفاده کرد.

موی پرپشت با هلیله سیاه

6. جلوگیری از خونریزی

مصرف جوشانده هلیله سیاه در صورت ابتلا به بیماری‌های معده مانند یبوست شدید و بواسیر توصیه می‌شود و به بند آمدن ترشح یا خونریزی و تقویت معده و بهبود آن کمک می‌کند. خاصیت قابض آن توده‌های هموروئید را التیام می‌بخشد. برای تهیه جوشانده هلیله سیاه، یک یا دو قاشق از این پودر را در آب بریزید و آن را بجوشانید تا محتویات ظرف نصف شود. سپس جوشانده را صاف کرده و میل کنید.

7. مبارزه با حساسیت‌های پوستی

هلیله سیاه در مبارزه با حساسیت پوستی مفید است. بهترین راه حل برای چنین مشکلاتی « خمیر هلیله سیاه» است. خمیر آن به رنگ سبز روشن است که ازطریق مالیدن میوه هلیله سیاه روی سنگ صندل با مقدار کمی آب جوش درست می‌شود.

بهبود درد مفاصل با هلیله سیاه

8. بهبود درد مفاصل

خواص ضد التهابی هلیله سیاه آن را برای درمان آرتروز، نقرس و درد مفاصل مؤثر می‌کند. افرادی که از این مشکلات رنج می‌برند، عموماً با داروهای مسکن که برای بدن مضر هستند درمان می‌شوند.

9. درمان اسهال

پودر هلیله سیاه درمان مؤثری برای اسهال مزمن و اسهال خونی است. توصیه می‌شود یک قاشق پودر هلیله را با یک قاشق عسل در یک کاسه مخلوط کرده و ۲ بار در روز از آن استفاده کنید تا سریعاً اسهال شما تسکین یابد.

10. سفید کردن دندان

شاید تابه‌حال فقط از خواص هلیله سیاه برای لاغری شنیده باشید در صورتی که این گیاه برای سفید کردن دندان هم عالی است. روزی دو بار آن را روی دندان‌هایتان بمالید تا هم تمیز شود و هم قوی بماند.

11. درمان زخم‌های دهان

با ترکیب پودر هلیله سیاه و دوغ یا ماست، می‌توانید خمیر درست کرده و از آن برای درمان زخم‌های دهان، جای جوش و … استفاده کنید. همچنین برای درمان التهابات دهان، غرغره جوشانده رقیق شده هلیله سیاه و برای درمان درد دندان یا مشکل لثه، استفاده از خمیر هلیله عالی است.

12. بهبود سرطان

عصاره هلیله سیاه می‌تواند پتانسیل رشد یا افزایش تعداد سلول‌های سرطانی و مرگ ناشی از انواع سلول‌های سرطانی از جمله سرطان سینه، سرطان استخوان و سرطان پروستات را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری لازم است و در صورتی که می‌خواهید از این گیاه برای بهبود سرطان استفاده کنید حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

بهبود دیابت

13. کمک به دیابت و سندرم متابولیک

شاید تا به حال فقط درباره خواص هلیله سیاه برای لاغری شنیده باشید اما این گیاه مزایای قابل توجه دیگری هم دارد. دلیل اصلی دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک پیش ساز آن «رژیم غذایی نامناسب» است.

در نتایج تحقیقات، مشخص شده ترکیبات موجود در هلیله سیاه باعث کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. تحقیقات نشان دادند عصاره هلیله اثر قابل توجهی روی درمان دیابت دارد.

14. کاهش اسیدیته معده

هلیله سیاه می‌تواند اسیدیته بیش از حد معده را کاهش دهد. حتی با افزایش تولید مخاط محافظ معده، از بروز زخم جلوگیری می‌کند. درواقع هلیله سرشار از پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدانی مانند اسید گالیک و اسید الاژیک است که در مطالعات نشان داده شده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبارزه می‌کند و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.

15. بهبود التهابات

میوه این گیاه می‌تواند تشکیل اکسید نیتریک (یک ماده شیمیایی در خون که مسئول التهاب است) را متوقف کند. همچنین باتوجه به مطالعات حیوانی، ممکن است شروع و پیشرفت آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری پیرامون این موضوع لازم است.

16. بهبود عملکرد معده

همان‌طور که خواص هلیله سیاه برای لاغری اثبات شده، خاصیت ملین بودن آن هم به اثبات رسیده است. هلیله یبوست را بهبود می‌بخشد و به تخلیه کامل روده کمک می‌کند. این خاصیت با بهبود ترشح غدد معده متعادل می‌شود و از معده در برابر زخم اثنی عشر محافظت می‌کند.

بهبود بدن با هلیله سیاه

دوز و روش صحیح مصرف هلیله سیاه چگونه است؟

تا این قسمت از مطلب تمامی خواص و مزایای هلیله سیاه را برای شما برشمردیم. اما باید دقت کنید که وجود این خواص به معنای مصرف بیش از حد آن نیست. مصرف پودر هلیله سیاه با دوز بین ۱ تا ۶ گرم در روز توصیه می‌شود. شما باید با توجه به بیماری و مشکل خود از این دانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم ترجیحاً قبل از استفاده با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنید.

اگرچه خمیر، پودر یا روغن هلیله سیاه برای مشکلات مختلف قابل استفاده است اما به‌طورکلی می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر هلیله سیاه را با عسل یا ماست ترکیب کنید و قبل یا بعد از غذا آن را بخورید.

نحوه مصرف هلیله سیاه در فصول مختلف سال

برای بهره مندی از خواص هلیله سیاه برای لاغری یا چیزهای دیگر بهتر است حواستان به فصلی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، باشد.

  • بهتر است در فصل بهار هلیله سیاه همراه با عسل خورده شود.
  • هلیله سیاه در تابستان با شکر زرد مصرف می‌شود.
  • در فصل پاییز مصرف هلیله سیاه با شکر توصیه می‌شود.
  • در فصل بارندگی هلیله سیاه را به همراه سنگ نمک بخورید.
  • در اوایل فصل زمستان بهتر است هلیله سیاه را با زنجبیل بخورید.
  • در فصل زمستان توصیه می‌شود هلیله سیاه با فلفل بلند (Pippali) ترکیب شود.

عوارض و منع مصرف هلیله سیاه چیست؟

فرقی نمی‌کند به دنبال خواص هلیله سیاه برای لاغری هستید یا قصد درمان مشکلی را دارید. در هر صورت باید با عوارض و مشکلات احتمالی ناشی از مصرف این گیاه آشنا باشید. بعضی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • حساسیت پوست در برابر خورشید
  • خشک شدن پوست و لب
  • نارسایی کلیه
  • اختلال در قلب و عروق
  • افزایش فشار خون
  • بی خوابی
  • اسهال
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ

فواید هلیله سیاه برای لاغری

از موارد منع مصرف این دانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. اختلالات گوارشی

هلیله دارای اثر ملین است به‌ویژه هنگامی که در دوزهای بالا مصرف شود، می‌تواند منجر به مدفوع شل یا اسهال شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن، خود را به اندازه کافی هیدراته کنید. برای کاهش احتمال ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود با مقدار کم‌تر شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید.

2. عدم تعادل الکترولیت

مصرف بیش از حد و طولانی مدت هلیله باعث از بین رفتن سطح پتاسیم بدن می‌شود. همچنین ممکن است علائمی مانند خستگی، ضعف عضلانی و ضربان قلب نامنظم ایجاد کند. به همین دلیل هنگام استفاده طولانی مدت از این گیاه، نظارت منظم بر سطح الکترولیت بدن را توصیه می‌کنیم.

شاید این دانه با چندین دارو مانند عوامل ضد پلاکت، ضد انعقادها و داروهای دیابت تداخل داشته باشد. اگر دارویی در این زمینه مصرف می‌کنید حتماً قبل از خوردن هلیله با پزشک مشورت کنید.

3. ایجاد اختلال دوران بارداری و شیردهی

بهتر است در دوران بارداری یا شیردهی این گیاه مصرف نشود. هلیله در طب آیورودا، در دوران بارداری منع مصرف دارد و ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌شود در این بازه زمانی از هلیله استفاده نکنید.

4. اختلال در قند خون

اگر چه هلیله سیاه برای کاهش سطح قند خون در افرادی که در معرض خطر دیابت و سندرم متابولیک هستند مفید است اما شاید برای بیماران دیابتی که از داروهای کاهش دهنده گلوکز استفاده می‌کنند، مناسب نباشد.

اگر از داروهای تجویزی برای سطوح بالای قند خون استفاده می‌کنید، قبل از استفاده منظم از پودر هلیله سیاه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. به دلیل تأثیر بسیار هلیله بر کنترل قند خون، باید دو هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

5. اسهال و کم آبی بدن

مصرف بیش از حد هلیله سیاه گاهی باعث اسهال موقت و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و تولید گاز بیش از حد می‌شود. این مشکلات روده‌ای باید ظرف یک یا دو روز برطرف شود. اگر این موضوع برطرف نشد، استفاده از آن را برای چند روز متوقف کنید. سپس دوباره و حداقل نصف دوز یا کم‌تر از آن را امتحان کنید تا تحمل بدنتان را نسبت به این گیاه افزایش دهید.

6. تداخل دارویی

افرادی که داروهای دیابت مصرف می‌کنند، باید در مصرف این گیاه محتاط باشند. زیرا به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. مصرف هلیله سیاه همراه با داروهای ضد دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد سطح قند خون شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی خواص هلیله سیاه برای لاغری و برطرف شدن سایر مشکلات سلامتی پرداختیم و نشان دادیم که چگونه این گیاه «قدرتمند و چند منظوره» است. هلیله سیاه با داشتن ترکیبات فعال مختلف، می‌تواند در درمان و پیشگیری بسیاری از عارضه‌های پزشکی مؤثر باشد.

هلیله یک گیاه دارویی است که در طب سنتی ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. خوب است بدانید از این گیاه در انواع رژیم‌ لاغری لیمومی نیز استفاده می‌شود.

هلیله سیاه دارای خواص ضد التهاب، ضد قارچ، ضد باکتری، ضد ویروس، ضد تشنج، ضد اسپاسم، ضد افسردگی و ضد سرطان است و به‌صورت دانه، روغن، عصاره یا پودر مصرف می‌شود. توصیه می‌کنیم شما هم ابتدا با پزشکتان مشورت کرده و از هلیله سیاه به‌عنوان یک مکمل سلامتی استفاده کنید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

thehealthsite

healthbenefitstimes

pharmeasy.in

shushenherbals

helthyleaf

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

27 نظر

  1. سلام وقت بخیر در اون قسمت که نوشته
    عوارض و منع مصرف هلیله سیاه چیست؟
    خب منظورش چیه دقیقا ینی کسایی که زیاده روی میکنن تو خوردن این گیاه به این مشکلات بر میخورن و این که روزی یک عدد هلیله مشکلی نداره ک بخوریم ؟!

    1. مصرف پودر هلیله سیاه با دوز بین ۱ تا 5 یا 6 گرم در روز توصیه می‌شود. شما باید با توجه به بیماری و مشکل خود از این دانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر بیماری خاصی دارید ترجیحاً قبل از استفاده با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنید.

      به‌طورکلی می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر هلیله سیاه را با عسل یا ماست ترکیب کنید و قبل یا بعد از غذا آن را بخورید.

  2. با سلام من توده خوش خیم سینه دارم ۰به نظرتون میتونم هلیله سیاه استفاده کنم؟
    تاثیری داره؟

    1. سلام وقت بخیر، وفتی در بدنتون توده دارید، باید به این نکته توجه کنید که بعضی از مواد غذایی ممکنه با داروهایی که برای توده‌تون مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد. به طور کلی ما مواد غذایی هورمون‌دار رو برای افرادی که توده دارن بدون مشورت پزشک توضیه نمی‌کنیم. اصولا درمانی که پزشکتون گفته باید در اولویت قرار بگیره.

  3. خیلی مطالب عالی ومفید بود من الان خودم ۷ ماه هست استفاده میکنم هیچ مشکلی نداشتم فقط وزنم خیلی اومده پایین حالا نمیدونم از هلیله هست یا ورزش آخه ورزش هرروز انجام میدم مداوم

    1. اگر مشکل رحم و هورمونی نداشته باشید، به طور معمول نه ولی در مصرفش حد تعادل رو رعایت کنید.

    1. سلام وقت بخیر. ممنون از اینکه دغدغه‌تون رو با ما درمیون گذاشتید. هیچ ماده غذایی به تنهایی نقش چاقی یا لاغری در بدن شما رو به عهده نمی‌گیره و باید مواد غذایی دیگر رو هم استفاده کنید و فعالیت بدنی کافی هم داشته باشید. رژیم غذایی مناسب با طبع شما که بلغمی هست باعث میشه به سالم‌ترین شکل کاهش وزن داشته باشین. اگر دغدغه این رو دارید که از رژیم غذایی مناسب با طبعتون هم استفاده کنید، حتما از طریق این لینک با پشتیبانان ما در ارتباط باشید و رژیمتون رو با بیش از 90% تخفیف تا آخر سال 1402 بگیرید. https://my.limoome.com/good-look-new/intro.html?id=33&utm_campaign=tarablogbanerside11&utm_source=limoome&utm_medium=blog

  4. سلام من مصرف کردم بله درعرض یک هفته یک کیلو کم کردم بعد از صبحانه وشام مفید بود . ثریا

  5. سلام وخدا قوت
    آیا هلیله سیاه برای سیاه کردن موها هم مفید است؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      هلیله سیاه خواص بسیاری دارد و مصرف مداوم می‌تواند روی سیاه شدن موها تاثیر داشته باشد

  6. بسیار عالی ، حتی امام صادق هم در مصرف هلیله سیاه هم سفارش نموده اند .
    مقاله بسیار عالی و قدرتمند است . تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که نکته مهمی را ذکر کردید
      مرسی از توجه شما

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از انرژی خوبی که دادید
      هدف ما ارائه مطالب مفید است

      1. سلام
        آیا هلیله سیاه برای کسانی که معده سرد و کبد گرم دارنن توصیه میشه؟ برای رفع سودا چطور

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب