سارا ام ار تی اهمیت تعمیر تجهیزات پزشکی - سارا ام آر تی

در هنگام خرید محصولات مورد نیاز برای صنعت پزشکی تأمین قطعات موجود در آن‌ها در صورت بروز مشکل یا خرابی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه تجهیزات پزشکی قیمت بالایی دارند و به­دلیل حساسیت زیاد، هنگام وجود خرابی در قطعات آن‌ها نمی‌توان هر نوع قطعه‌ای را جایگزین کرد. این لوازم بسیار گسترده هستند و ممکن است دچار ایرادات مختلف شوند. درنتیجه قبل از انجام تعمیر یک هزینه کلی برای رفع خرابی آن و زمان تعمیر باید برآورد ‌شود.

نحوه تعمیر تجهیزات پزشکی در هنگام خرید آن باید بررسی شود تا در شرایط ناگهانی و حساس بتوان به­درستی تصمیم گرفت. در این شرایط فرایند عیب‌یابی نیز به­راحتی می‌تواند انجام شود. همچنین تمام فعالیت‌های مختلف نصب و راه‌اندازی تجهیزات پزشکی، کالیبراسیون و سرویس آن­ها، انجام پشتیبانی فنی و تعمیرات لازم و جابه‌جایی قطعات می‌تواند توسط تکنسین­های متخصص در این زمینه انجام شود.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی بر اساس نحوه استفاده و نوع تکنولوژی مورد استفاده در آن­ها دارای دسته‌بندی‌های مختلف هستند. از جمله این که:

  • انواع مختلف دستگاه‌های Automatic Absorption، Ice_O  و… که مخصوص انجام کروماتوگرافی هستند.
  • دستگاه‌های دیگر مانند HPLC، GC-Ms، GC و… تجهیزات مخصوص انجام اسپکتروسکوپی هستند.
  • علاوه­براین سایر تجهیزات پزشکی عمومی هم پوشانی دارند و برای موارد مختلفی استفاده می‌شوند. همچنین برخی از آن‌ها برای استفاده‌های مختلف به­صورت مشترک مورد نیاز هستند.
  • لوازم موجود در مطب­های دندان­پزشکی، تصویربرداری، سونوگرافی و … نیز جزء تجهیزات پزشکی هستند.

انجام تعمیرات تجهیزات پزشکی

انجام تعمیرات قطعات موجود در پزشکی بیش از ۲۰ سال است که پزشکان را با دشواری‌های خاصی روبه­رو کرده است؛ چراکه انجام تعمیرات در این قطعات نیاز به دقت زیادی دارد و هرگونه اشتباه در داخل آن می‌تواند برای جان انسان‌ها آسیب­های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. همچنین برند‌های مختلف فعال در زمینه تجهیزات پزشکی در ایران نمایندگی فعال ندارند. برای انجام تعمیر هر کدام از این دستگاه‌ها باید انواع دانش‌های کامپیوتری، الکترونیکی، لپ تاپ و برخی ابزار سنتی به­طور همزمان به­کارگرفته شوند.

در کشور ما پس از افزایش  میزان تحریم‌ها و افزایش زیاد قیمت دلار شرکت‌های مختلفی روی کار آمدند که در حوزه تعمیر تجهیزات پزشکی تخصص کافی دارند. این مجموعه‌ها دارای چندین سال تجربه در حوزه فروش و تعمیر قطعات ضروری و پیشرفته پزشکی هستند.

 

خرید قطعات مخصوص تعمیر تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی به­دلیل گستردگی زیاد قطعات مختلفی دارند و قبل از بررسی کامل نمی‌توان قطعه مورد نظر را از داخل دستگاه بیرون آورد. برخی از تجهیزات پزشکی ممکن است به­راحتی باز شوند و قطعه خراب مورد تعمیر قرار بگیرد اما در برخی از آن نمی‌توان هیچ دستکاری انجام داد. در نتیجه باید از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید و همچنین در هنگام خرید دستگاه برخی از قطعات را به­صورت یدک تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل بتوان به­راحتی آن را تعویض کرد و دردسر‌های جستجو برای قطعه متناسب با برند دستگاه را به حداقل رساند.

 

مراحل تعمیر تجهیزات پزشکی

پروسه تعمیر تجهیزات پزشکی به این صورت است که، این تجهیزات ابتدا توسط اپراتور مخصوص عیب‌یابی می‌شوند و مشکل آن‌ها به­صورت دقیق شناسایی می‌شود. سپس از طریق ابزار‌های پیشرفته قطعات آن از داخل دستگاه خارج می‌شوند و مورد کالیبراسیون و آزمایش قرار می‌گیرند. در نهایت قطعه مورد نیاز تعمیر یا تعویض می‌شود و سایر قسمت‌های دستگاه برای جلوگیری از خرابی مجدد بررسی می‌شوند تا سایر قطعات اشکال پیدا نکنند. تکنسین‌های متخصص در حوزه تعمیر تجهیزات پزشکی آموزش‌های لازم را در این خصوص دیده‌اند و می‌توانند انواع ابزارآلات هیدرولیکی، الکترونیکی و الکترو مکانیکی را در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان تعمیر کنند.

نحوه خرید قطعات دستگاه‌های معیوب

در شرکت‌های مخصوص فعال در زمینه تعمیر تجهیزات پزشکی فعالیت‌های مختلف دیگری نیز انجام می‌شود. از جمله اینکه دستگاه خراب به قطعات کوچک­تر تبدیل می‌شود و پس از خرد شدن قطعات به­صورت جزء­به­جزء بررسی شده و برخی از این قطعات برای استفاده مجدد آماده می‌شوند.

همچنین انواع ونتیلاتور، دستگاه‌های بیهوشی، ‌مانیتور‌های بیماران، دستگاه‌های تصویربرداری و سونوگرافی توسط این تکنسین‌ها قابل تعمیر است. برای انجام تعمیرات در این لوازم ابزار‌های مختلفی مثل آچار، پیچ گوشتی و لحیم کاری استفاده می‌شوند. علاوه­براین ابزار‌های دیگری مثل رایانه و مولتی­متر نیز در روند این تعمیرات مورد نیاز هستند. تکنسین‌ها از نرم‌افزار‌های مخصوص برای کالیبراسیون تجهیزات استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید برای انجام تعمیر تجهیزات پزشکی از قطعات دست دوم نیز کمک بگیرید و برخی از آن‌ها را که سالم هستند، برای ادامه کارکرد صحیح دستگاه به کار بگیرید. همچنین بهتر است در هنگام خرید اولیه محصول و تجهیزات پزشکی برخی از مواد اصلی را هم در کنار دستگاه خریداری کنید. علاوه­براین می­توانید به نمایندگی­های معتبر مراجعه کنید و از اصل بودن قطعه خریداری شده مطمئن شوید.

ضمانت مخصوص انجام تعمیرات

شرکت‌های فعال در حوزه تعمیر تجهیزات پزشکی باید برای انجام تمام فعالیت‌های فروش و تعمیر از ۶ ماه تا یک سال گارانتی داشته باشند و اگر قطعه تعمیر شده در این زمان دچار آسیب شود، شما می‌توانید دوباره برای تعمیر دستگاه اقدام کنید و هزینه‌ای برای آن نپردازید.

این به این معنا است که ممکن است در زمان تعمیر سایر قطعات موجود در تجهیزات پزشکی توسط تعمیرکار جابه‌جا شوند. بنابراین برای این که خیالتان از مشکلات بعدی راحت شود، به نوع ضمانت شرکت در این مورد توجه کنید.

 

نکات مهم در تعمیر تجهیزات پزشکی

این دستگاه‌ها جهت استفاده در بیمارستان و مطب پزشکان جزء لوازم اورژانسی هستند که تعمیر آن‌ها نیز حساسیت‌های خاصی دارد. تکنسین‌های فعال در این حوزه باید مهارت زیادی داشته باشند و در زمینه تعمیرات تخصص کافی داشته باشند. همچنین باید به این نکته توجه کنید که تعمیرکاران باید با مشتریان ارتباط درستی داشته باشند. این تجهیزات با بیماران اورژانسی سروکار دارند و به همین دلیل باید در تعمیر آن‌ها مدیریت زمان و سرعت کار مد نظر قرار بگیرد و تعمیرات باید در زمان مشخص شده انجام شود.

نتیجه‌گیری

تجهیزات پزشکی از لوازم بسیار ضروری و مهمی هستند که در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان استفاده می‌شوند. این تجهیزات شامل لوازم مختلف آزمایشگاه‌ها، دندانپزشکی‌ها، مطب پزشکان، کلینیک‌ها و… هستند. تعمیرات انجام شده بر روی این دستگاه‌ها باید توسط متخصصان انجام شود؛ چراکه این لوازم با سلامتی انسان‌ها رابطه مستقیمی دارند و تعمیر تجهیزات پزشکی نیاز به آموزش‌های تخصصی دارد. در هنگام انتخاب مجموعه مورد نظر برای سپردن تعمیرات این لوازم حیاتی به تکنسین‌ها باید به نکات گفته شده توجه کنید و شرکت‌های فعال در این زمینه را به­صورت دقیق بررسی کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 24 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.