سارا ام ار تی راهنمای خرید هارد SSD | چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟ - سارا ام آر تی

راهنمای خرید هارد SSD | چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

اگر به فکر خرید یک هارد اس اس دی هستید اما نمیدانید چگونه می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید، می‌توانید با مطالعه این راهنمای خرید هارد SSD از نکات مهمی که پیش از خرید این نوع حافظه باید بدانید مطلع شوید و با انتخاب بهترین هارد، بتوانید عملکرد سیستم را به اندازه قابل توجهی افزایش دهید.

امروزه که سرعت و صرفه جویی در زمان برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد، به کار بردن سخت افزار قدرتمند بر روی سیستم آنها ضروری و از واجبات است. بهترین هاردهای SSD از جمله این سخت افزارها هستند که می‌توانند شما را از سرعت پایین خواندن و نوشتن اطلاعات رهایی بخشند و سرعت پردازشی بالایی را برای شما به ارمغان آورند.

هارد اس اس دی چیست؟

هارد SSD از تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات است که از مجموع مدارهای ادغام شده به عنوان فضای ذخیره سازی ثانویه در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف هارددیسک‌ها، بهترین هاردهای SSD در برابر شوک مقاوم هستند و صدای کمتری تولید می‌کنند. همچنین یک هارد اس اس دی سرعت پردازش بالاتری داشته و زمان تاخیر آن اندک است. خوب است بدانید که هارد SSD داده را در سلول‌های نیمه‌ رسانا ذخیره می‌کند.

برای خرید لوازم مورد نیاز می تونید به فروشگاه اینترنتی مرکز تکنولوژی ایده مراجعه کنید.

 

از سال ۲۰۱۹ این سلول‌ها قادر شدند بین ۱ تا ۴ بیت از داده را در خود ذخیره کنند. هارد اس اس دی هم بنا بر ویژگی تعداد بیت‌های ذخیره شده در هر سلول متغیر خواهد بود. نوع تک سلولی (SLC) آن‌ها، در مقایسه با نوع دو سلولی و سه سلولی (MLC و TLC)، قابل اطمینان‌تر، بادوام‌تر، سریع‌تر و گران‌تر است.

نوع چهار سلولی (QLC) آن‌ها که از همه ارزانتر است اغلب برای دستگاه‌های کاربران عادی مناسب و قابل استفاده است. یک هارد اس اس دی می‌تواند در ظاهر هارددیسک‌ها یا با شکل و شمایلی جدید ظاهر شود. در واقع، نمونه مشابه هارد دیسک آنها برای کامپیوترها قابل استفاده است و می‌تواند جایگزین HDD شود. بهترین هاردهای SSD جدید می‌توانند کارایی سیستم و عملکرد آن را افزایش دهد.

راهنمای انتخاب و خرید حافظه هارد اس اس دی (SSD)

انتخاب بهترین حافظه های SSD بازار اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که اگر از یک هارد با سرعت پایین استفاده کنید، حتی اگر بهترین پردازنده گیمینگ را هم داشته باشید، بازهم نمی‌توانید از نهایت قدرت پردازنده استفاده کنید. پردازنده شما در هر ثانیه میلیاردها پردازش مختلف انجام می‌دهد اما بسیاری از اوقات هم فقط منتظر هارد می‌ماند تا داده‌های مورد نیازش را ارائه کنند.

 

هاردهای معمولی از آنجایی که به صورت مکانیکی عمل می‌کنند سرعت پایینی دارند اما در سوی دیگر هاردهای اس اس دی از لحاظ سرعت قابل مقایسه نیستند و می‌توانند به اندازه قابل توجهی عملکرد سیستم شما را بهبود ببخشند. برای آنکه با تفاوت‌های میان این دو بیشتر آشنا شوید می‌توانید این مطلب را بخوانید.

 

تقریبا همه می‌دانند هاردهای اس اس دی قادر هستند سرعت سیستم را بالاتر ببرند اما با توجه به اینکه هنگام خرید هارد SSD با مدل‌های متنوع زیادی مواجه می‌شوید، ممکن است به راهنمای نیاز داشته باشید و البته باید با نکات مهم در خرید حافظه هارد دیسک SSD هم آشنا باشید.

بودجه خریدتان چقدر است؟

مهم‌ترین نکته در خرید یک قطعه سخت‌افزاری را می‌توان بودجه کاربر دانست. اکثر افراد به دنبال خرید هارد اس اس دی با ظرفیت حداقل ۱۲۰ گیگابایت هستند. این گروه از هاردهای SSD ضعیف‌ترین آن‌ها بوده و علاوه بر فضای ذخیره‌سازی کم، سرعت پایین‌تری نسبت به مدل‌های قدرتمندتر دارند.

 

همچنین تفاوت قیمت بین یک هارد اس اس دی ۱۲۰ گیگابایتی و مدل‌های ۲۵۰ گیگابایتی بسیار ناچیز و پیرامون ۱۰ دلار است. اگر به دنبال نقطه‌ای متعادل در بین معیارهای عملکرد و قیمت هستید، یک هارد SSD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی بهترین انتخاب برای شماست. بهترین هاردهای SSD با ظرفیت بیش از دو ترابایت قیمت بسیار بالایی داشته و خرید آن‌ها به کاربران عادی توصیه نمی‌شود.

کامپیوتر شما از چه نوع هارد اس اس دی پشتیبانی می‌کند؟

امروزه بهترین هاردهای SSD در انواع مختلفی ساخته شده و هر کدام ویژگی‌هایی دارند. انتخاب نوع هارد SSD بستگی به کامپیوتر یا دیگر دستگاه مورد استفاده شما خواهد داشت. اگر به دنبال ساخت یک کامپیوتر قدرتمند مخصوص اجرای بازی هستید می‌توانید از اکثر هاردهای SSD بهره ببرید.

 

اگر قصد خرید یک هارد اینترنال یا اکسترنال اس اس دی (ssd) برای لپ‌تاپ خود را دارید بهتر است نگاهی به دفترچه راهنمای آن بیاندازید. لپ‌تاپ‌های جدید و ظریف نیز طی چند سال گذشته اکثرا به فرم فاکتور M.2 مهاجرت کردند چرا که برخلاف گذشته فضایی برای جای دادن درایوهای ۲٫۵ اینچی مخصوص لپ‌تاپ ندارند. علاوه بر این بسیاری از تولیدکنندگان لپ‌تاپ هم، هارد را به مادربرد لحیم می‌کنند و اصلا شما قادر به تعویض و بروزرسانی آن‌ها نیستید.

کدام شکل هارد اس اس دی را ترجیح می‌دهید؟

بهترین هاردهای SSD در چهار شکل عرضه می‌شوند:

 

هاردهای ۲٫۵ اینچی SATA: این دسته از هاردهای SSD متداول‌ترین نوع آن‌ها بوده و همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، از طریق کابل SATA به سیستم وصل می‌شوند. در صورت عدم پشتیبانی کامپیوترتان از درگاه‌های ۲٫۵ اینچی، می‌توانید از تبدیل‌های موجود در بازار استفاده کنید. این تبدیل‌ها منحصرا برای این منظور طراحی شده‌اند.

مرکز تکنولوژی ایده فروشگاهی در دستان تو ، با خیالی راحت خرید کنید.

Add-in Card (AIC): این نوع فرم فاکتور را می‌توانیم بهترین هارد SSD برای بازی بدانیم چرا که آن‌ها از طریق رابط PCI Express به سیستم متصل می‌شوند و این درگاه نیز سرعت بسیار بالاتری از ساتا که بیش از یک دهه قبل برای هاردهای مکانیکی طراحی شده دارند. هاردهای AIC در واقع به همان درگاهی که کارت گرافیک را به آن وصل می‌کنید متصل می‌شوند و به همین دلیل فقط کامپیوترهای رومیزی قادر به استفاده از آن‌ها هستند. اگر کامپیوتر جمع و جوری دارید و از قبل به آن یک کارت گرافیک وصل کردید نمی‌توانید از این هاردها استفاده کنید چرا که باید حداقل یک رابط  PCIe x4 یا x16 آزاد در مادربرد داشته باشید.

اس اس دی M.2: این هاردها شمایلی مشابه با رم‌ها داشته و در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. کاربران می‌توانند این هارد SSD را در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ به کار برند. بزرگ‌ترین این هاردها، فضای ذخیره‌سازی چهار یا حتی هشت ترابایت را ارائه می‌دهد. هاردهای U.2 نوع خاصی از این مدل بوده که از رابط PCIe استفاده می‌کنند. این هاردها قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

U.2 SSDs: در نگاه اول این قطعات ۲٫۵ اینچی شباهت زیادی به هاردهای قدیمی ساتا دارند اما در واقع این نوع فرم فاکتور از کانکتور متفاوتی استفاده می‌کند و به رابط PCIe شما متصل می‌شود. همچنین این نوع هاردها ضخامت بیشتری نسبت به هاردهای ۲٫۵ اینچی قدیمی و حتی SSD معمولی دارند. هاردهای U.2 SSDs همچنین نسبت به M.2 در بازه قیمتی بالاتری عرضه می‌شوند و ظرفیت بالاتری هم دارند. این نوع هاردها بیشتر در سرورهای مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمتر به کار کاربران عادی می‌آیند.

تفاوت بین SATA و PCIe چیست؟

پیچیده‌ترین قسمت در خرید یک هارد اس اس دی که در این راهنمای انتخاب و خرید هارد حافظه SSD برای کامپیوتر به آن می‌پردازیم، انتخاب نوع رابط آن است. همان‌طور که بالاتر به آن اشاره شد، هاردهای ۲٫۵ اینچی از رابط SATA بهره می‌برند؛ این رابط که در اوایل قرن بیست و یکم عرضه شد، برای اتصال هارد دیسک به سیستم به کار می‌رود. از طرفی رابط PCI Express bus به دلیل پهنای باند بیشتر، سرعت بسیار بیشتری را هم در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

هاردهای M.2 هم می‌توانند به SATA متصل شوند و هم به PCI Express. علاوه بر این هاردهای M.2 که سرعت بسیار بالایی دارند از NVMe هم پشتیبانی می‌کنند. پروتکلی که به صورت اختصاصی برای حافظه‌های پرسرعت مدرن طراحی شده است. اما نکته قابل توجه این است که یک هارد M.2 ممکن است از ساتا و PCIe پشتیبانی کند اما از NVMe پشتیبانی نکند. با این حال بیشتر هاردهای M.2 که طی چند سال اخیر وارد بازار شدند از NVMe پشتیبانی می‌کنند.

راهنمای خرید هارد در این اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به مرکز تکنولوژی ایده مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.